Welkom bij de site van
29 weken zwanger!

 

Hier lees je alles over de 29e week van je zwangerschap!

Ontwikkelingen van je baby en jezelf, foto’s, adviezen en handige tips voor week 29

 

29 weken zwanger baby 29 weken zwanger buik

 

Gewicht van je baby: ongeveer 1200 gram

Lengte: 36 cm

 


Op dit filmpje zie je een echo
van een baby van 29 weken oud.

Over je baby


Ontwikkelingen van je baby in week 29
Bij 29 weken zwanger vinden de volgende belangrijke ontwikkelingen plaats:
Hersenen: De hersenen zijn nu in staat om een aantal zaken zelf aan te sturen zoals de lichaamstemperatuur en ademhaling.
Huid: Door het extra onderhuids vet dat je baby nu aanmaakt kleurt de huid steeds rozer.
Ogen: Bij voldoende licht kan je baby silhouetten van mensen en objecten door de baarmoeder en buikwand heen waarnemen!

In week 29 zijn er verder weinig ontwikkelingen m.b.t. je baby. Dat wil zeggen: deze groeit gewoon lekker door!

29 weken zwanger baby 29 weken zwanger baby

 

Over jou

Je bent 29 weken zwanger. Je baby groeit nog steeds, al is dit in verhouding veel minder dan alle weken hiervoor. Het gewicht van je baby neemt nu iedere week ongeveer 200 gram toe. De lichaamsverhouding van je baby, dus het hoofdje in verhouding tot het lijfje, is inmiddels van normale proporties. De ruimte in je buik wordt steeds minder, je baby neemt veel plaats in. Waarschijnlijk ligt het kindje al met de billetjes naar boven en met het hoofdje naar beneden. Maar het kindje heeft nog voldoende plaats om te draaien, mocht het nog niet in de juiste houding liggen. Als je 29 weken zwanger bent is je baby ongeveer 36 tot 37 centimeter lang en heeft een gewicht van plusminus 1200 gram.
Je voelt de baby de hele dag door bewegen. Als je druk bezig bent met je werk merk je dit waarschijnlijk nauwelijks op. Pas als je in avond rustig zit, voel je de baby schoppen. Leg een hand op je buik en je voelt de ‘schopjes’. Vaak kun je de vorm van de beentjes en armpjes zien als het kindje in je buik beweegt.
Het is belangrijk om regelmatig uit te rusten in de laatste periode van de zwangerschap. Ga iets rustiger aan doen en neem de tijd voor de dagelijkse klusjes.


Gezwollen voeten en handen
Doordat je lichaam steeds meer vocht vasthoudt kun je deze week (of de daarop volgende weken) last krijgen van gezwollen voeten en handen.
Dit zwangerschapskwaaltje gaat steeds meer opspelen naarmate je de uitgerekende datum nadert. Enkele schoenen in je verzameling zullen je daarom ook even niet meer passen. Een paar goede adviezen:

  • Ga zo nu en dan recht staan, maar niet te lang achter elkaar. Denk aan je rug.
  • Draag geen kleding die strak zitten rond de enkels, knieën, schouders, ellebogen, polsen en taille. Hierdoor verhinder je de bloedtoevoer naar je armen en benen.

Heb je ook last van tintelende handen en hoge bloeddruk? Dan zou je wel eens te maken kunnen hebben met zwangerschapsvergiftiging. Neem bij twijfel altijd contact op met je huisarts of verloskundige want zwangerschapsvergiftiging kan het beste zo vroeg mogelijk geconstateerd worden.
Neem dagelijks een voetbad van lauw water. Masseer met je hand je voeten en voetzolen. Droog daarna de voeten en tenen goed af. Smeer je voeten in met een vochtinbrengende voetencrème.

Tip: Als je je ringen nu nog af kunt doen, dan kun je dat het beste nu doen. Over een paar weken gaat dat wellicht een stuk moeilijker! Na de bevalling kun je ze weer aandoen.


Rugklachten
Ben zuinig op je rug. Je buik wordt steeds dikker en je rugspieren moeten harder werken. Zorg ervoor dat je goed rechtop zit, je bent dan langer en slanker.
Ontspan je schouders, ga niet scheef zitten. Draag goede schoenen die comfortabel zitten. Goede schoenen die soepel zitten ondersteunen het voorkomen van spataderen.


Kijk uit met wat je eet
Het is voor jou en je baby van groot belang om gezond te eten. Zorg ervoor dat je alle bouwstoffen binnenkrijgt. De hersenen van je kind groeien nu het snelst en de opbouw van nieuwe hersencellen staat nu centraal. Eiwitten zijn hiervoor onmisbaar. Eet dus gezond en kies voor kaas, melk, volkorenbrood, roerei, yoghurt en kipfilet. Deze producten leveren voldoende bouwstoffen. Ook krijg je zo niet gauw last van je maag.
Laat producten met te weinig voedingswaarde staan. Bijvoorbeeld chocolade, cake en koekjes.

Snelle en voedzame tussendoortjes
1.Neem twee volkorenbiscuitjes en een glas halfvolle melk;
2.Rauwkost van stukjes wortel, bloemkoolroosjes, plakjes komkommer en reepjes rode paprika. Maak hier een avocado dipsausje bij;
3.Een schaaltje kwark met stukjes aardbei;
4.Een geroosterde sneetje bruin brood met daarop sla en een hardgekookte ei in plakjes gesneden;
5. Een bruine boterham met een plak kaas en dunne schijfjes tomaat.


Je gewicht
In week 20 was je gewicht door de zwangerschap toegenomen met ongeveer 4kg.
Nu, ongeveer 2.5 maanden later in week 29 ben je ongeveer 8.4kg zwaarder geworden door de zwangerschap!
Waar komen al die extra kilootjes vandaan?

Baarmoeder 800 gram
Baby (deze week) 1200 gram
Jouw vetreserves 2500 gram
Extra vocht 1100 gram
Extra bloed 800 gram
Placenta 600 gram
Vruchtwater 600 gram
Borsten (extra gewicht) 800 gram
Totaal 8400 gram

Klik hier voor meer informatie over je gewicht bij 29 weken zwanger.

gratis blije doos ophalen

Bekijk ook eens:

 

<< 28 weken zwanger 30 weken zwanger >>

 

bezoek ons ook op facebook